دستگاه های نظافت صنعتی

معرفی انواع تجهیزات حرفه ای نظافت صنعتی شامل اسکرابر ، مکنده ، واترجت ، سوییپر و ...

دستگاه های نظافت صنعتی

معرفی انواع تجهیزات حرفه ای نظافت صنعتی شامل اسکرابر ، مکنده ، واترجت ، سوییپر و ...

مزایای استفاده از اسکرابر

استفاده از دستگاه اسکرابر برای شستشوی سطح زمین به جرات می توان گفت که بهترین روش برای شستشوی با کیفیت سطح زمین است که از جنبه های گوناگون دیگری نیز مزیت های فراوانی دارد. اسکرابرها که دارای طبقه بندی های مختلفی هستند هر یک بنا بر نوع خود کارایی بی نظیری از خود ارائه می دهند و سبب بهبود وضعیت بهداشت محیط و ارتقای سطح سلامت کارکان می شود. 


مزیت های اسکرابر

سرعت عملیات شستشو و نظافت در مقایسه با روش های دستی و سنتی 5 تا 30 برابر افزایش پیدا می کند و این میزان متناسب با نوع دستگاه متغیر است.

با افزایش سرعت عملیات شستشو هزینه های مربوط به نیروهای انسانی کاهش می یابد. افزایش سرعت عملیات و وجود سامانه مکانیزه سبب افزایش بهره وری کاربران و عدم خستگی آنان می شود.

اسکرابر دارای سیستم برس زنی منظم می باشد که سبب می گردد سطوح کف به طور یکنواخت و با کیفیتی استثنایی شستشو شوند.

در صورتی که به جای برس از پد برای اسکرابر استفاده شود، دستگاه کف شوی تبدیل به یک پولیشر شده که برای جلا و درخشندگی بخشیدن به سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل وجود سیستم مکانیزه در عملیات نظافت با اسکرابر، در مقایسه با شیوه های دستی و سنتی بازدهی شستشو نسبت به میزان آب مصرف شده افزایش قابل توجهی می یابد. 

دستگاه اسکرابر یا زمین شوی صنعتی دارای سامانه خشک کن می باشد که هم زمان با شستشو سطح زمین را خشک می کند. به این ترتیب زمین با سرعت بالایی خشک شده و میزان جذب دوباره آلودگی کاهش چشمگیری پیدا می کند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از دستگاه اسکرابر صنعتی کاهش میزان خسارات و حوادث می باشد زیرا به دلیل خشک شدن سطح زمین احتمال سر خوردگی و لغزندگی افراد کاهش می یابد. 

وجود سیستم برس زنی در اسکرابر سبب گردیده میزان مصرف آب و مواد شوینده به شدت کاهش یابد.


واترجت یا شوینده فشار قوی

واترجت یا شوینده فشار قوی دستگاهی است که مجهز به یک پمپ جا به جایی مثبت رفت و برگشتی می باشد و با دریافت جریان آب معمولی آن را به آب فشار قوی تبدیل می کند. واترجت که با عنوان کارواش در میان عموم مردم شناخته می شود به منظور شستشو و لایه برداری انواع سطوح هموار و ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد. فشار و دبی دو مولفه اصلی در دستگاه های واترجت می باشد که تعیین کننده نوع عملکرد دستگاه هستند. هر چه میزان فشار جریان آب خروجی بیشتر باشد قدرت دستگاه در کند آلودگی ها و جرم های سخت بیشتر خواهد بود و هر چه میزان دبی آب خروجی دستگاه بیشتر باشد سرعت انجام عملیات شستشو افزایش می یابد.


انواع دستگاه های واترجت

دستگاه های شوینده فشار قوی به انواع مختلفی هم چون کارواش خانگی، واترجت صنعتی و واترجت فوق فشار قوی تقسیم بندی می شوند و هر یک از آن ها متناسب با جنس سطح و شدت آلودگی انتخاب می گردند. کارواش خانگی همان طور که از نام آن پیدا است در محیط های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و برای شستشوی های سبک مانند شستشوی پیاده رو، حیاط، باغ، نیمکت، در و پنجره به کار گرفته می شود. استفاده از این ابزار سبب کاهش مصرف آب و مواد شوینده می شود و فرآیند نظافت با سرعت بیشتر و صرف انرژی کمتر انجام می پذیرد. دستگاه های واتر جت صنعتی در محیط های تجاری و صنعتی قابل استفاده می باشد. در کارخانه ها و کارگاه ها انواع تجهیزات، تاسیسات و قطعات صنعتی به وسیله این دستگاه شستشو و لایه برداری می شود و کلیه آلودگی های آن مانند گرد و خاک، مواد چرب و روغنی و ... از میان برداشته می شوند.


کاربردهای دیگر کارواش صنعتی

با توجه به فشار عملیاتی دستگاه های کارواش صنعتی یا واترجت برخی عملیات های صنعتی مانند سندلاست، رنگ بری، زنگ بری، تخریب بتن و ... توسط این دستگاه ها امکان پذیر می گردد. انجام چنین فرآیندهایی با استفاده از واترجت های صنعتی و شوینده های فوق فشار قوی صورت می گیرد. بهره مندی از کارواش صنعتی مزیت های فراوانی دارد که از جمله آن ها می توان به کاهش قابل توجه آب و مواد شوینده، کاهش تعداد کاربران، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت شستشو، افزایش سرعت عملیات و ... اشاره نمود.

مکنده یا جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی دستگاهی است که دارای یک مخزن و پمپ مکنده می باشد که پمپ آن درون مخزن خلا یا فشار منفی ایجاد می کند و سبب مکش مواد به داخل مخزن می شود. در مکنده های صنعتی دو شاخصه اصلی با عنوان قدرت مکش و سرع مکش مطرح می گردد. قدرت مکش به قدرت جاروبرقی در کندن آلودگی های سخت و چگال برمی گردد و به درصد خلا  ایجاد شده بستگی دارد و هرچه میزان خلا بیشتر باشد جاروبرقی صنعتی از قدرت بالاتری در مکش مواد سنگین برخوردار است. شاخصه دیگر سرعت مکش جارو برقی صنعتی می باشد که به سرعت هوای مکش شده بستگی دارد و هر چه میزان آن بیشتر باشد سرعت انجام عملیات افزایش می یابد.


کاربردهای جاروبرقی صنعتی

مکنده یا جاروبرقی صنعتی ابزار قدرتمندی است که انواع گوناگون مواد را با هر ماهیتی که باشند جمع آوری می کند. این وسیله جهت انجام نظافت های عمومی، نظافت های سنگین، غبارگیری و انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مایعات مانند آب، روغن، مواد نفتی و ... با استفاده از جاروهای صنعتی قابل جمع آوری هستند و هم زمان با آن می توانند مواد جامد را نیز مکش کنند. مواد بسیار ریز و پودری مانند سیمان که با استفاده از مکنده های معمولی قابل جمع آوری نیستند به وسیله مکنده های صنعتی پر قدرت به راحتی جمع آوری می شوند. در بسیاری از صنایع غبارات سبکی به وجود می آید که در هوا معلق هستند و برخی از آن ها خطرناک هستند زیرا سبب به خطر افتادن سلامت افراد می شوند و گاهی این گرد و غبار خاصیت اشتعال زایی دارند.


انواع مکنده صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و به این ترتیب امکان استفاده از آن ها در محیط های گوناگون فراهم شده است. جاروبرقی نیمه صنعتی، جاروبرقی صنعتی، جاروبرقی کارهای سنگین، مکنده هوا کار، مکنده های ضد انفجار و مکنده های کامیونی از جمله این دستگاه های هستند که در صنایع گوناگون به منظور انجام عملیات های مختلف به کار گرفته می شوند.

انواع منبع تغذیه سوییپر صنعتی

دستگاه سوییپر صنعتی که با عنوان جاروب خیابانی نیز شناخته می شود به منظور نظافت حرفه ای سطوح وسیع و هموار طراحی و ساخته شده است. مدل های این دستگاه بسیار متنوع و گسترده می باشد به گونه ای که در محیط های گوناگون قابل استفاده خواهند بود. سوییپر دارای منبع تغذیه الکتریکی و دیزلی یا بنزینی می باشد. سوییپر یک جاروب صنعتی سرنشین دار است که همانند یک خودرو هدایت می شود و با یک بار حرکت کردن از یک مسیر تمامی آلودگی ها و گرد و خاک آن را جمع آوری می کند. این دستگاه محیط های وسیع و پر گرد و خاک را در کوتاه ترین زمان و با بالاترین کیفیت تمیز می کند و به عنوان یک ابزار مقرون به صرفه برای انواع کسب و کارها به شمار می آید. 


سوییپر باتری دار

دستگاه های سوییپر باتری دار در مدل های دستی و سرنشین دار ارائه شده اند. سوییپر الکتریکی هیچ گونه آلودگی تولید نمی کند و سطح صدای آن بسیار کم است. استفاده از این دستگاه در محیط های بسته و اماکن پر رفت و آمد توصیه می شود. از طرف دیگر سوییپر باتری دار سطح صدای کمتری دارد و برای نظافت محیط های حساس به صدا مناسب است.


سوییپر دیزلی و بنزنی

سوییپر دیزلی یا بنزنی جهت نظافت فضاهای باز بسیار مناسب و ایده آل می باشد. این دسته از سوییپرها با یک بار سوخت گیری شروع به کار می کنند و به راحتی محیط را نظافت می کنند. سوییپر بنزنی دیزلی هم در مدل های دستی سوییپر و هم در مدل های سرنشین دار آن تولید شده است. برخی از انواع سوییپر خودرویی دوگانه سوز هستند که علاوه بر بنزین یا گازوئیل با استفاده از گاز هم کار می کنند.

انواع منبع تغذیه اسکرابر

اسکرابر یا کفشوی به منظور شستشوی حرفه ای، سریع و آسان سطوح سخت در محیط های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. اسکرابر از لحاظ نوع تغذیه به سه دسته باتری دار، برقی و دیزلی تقسیم بندی می شوند تا به این ترتیب نظافت همه محیط ها با شرایط مختلف به وسیله دستگاه کف شوی صنعتی امکان پذیر گردد.


اسکرابر برقی

اسکرابر برقی دارای کابل برقی به طول مناسب است. این کابل به پریز برق متصل می شود و بنابراین موتور الکتریکی دستگاه انرژی مورد نیاز خود را به طور مستقیم از شبکه برق شهری دریافت می کند. زمین شوی صنعتی برقی تنها در مدل های دستی این دستگاه وجود دارد تا کابل برق مانع حرکت دستگاه نشود. استفاده از اسکرابر برقی برای محیط هایی که به نظافت و شستشوی پیوسته نیاز دارند، وجود سیم برق در محیط مشکلی به وجود نمی آورد و به پریز برق دسترسی آسان دارند، بسیار مناسب است. اسکرابر کابلی به دلیل نداشتن باتری وزن کمی دارد و به راحتی هدایت می شود. 


اسکرابر باتری دار

اسکرابر باتری دار در مدل های دستی و سرنشین دار طراحی شده است و تمامی دستگاه های کف شور خودرویی با استفاده از باتری تغذیه می شوند. استفاده از زمین شوی باتری دار مزیت های بسیار زیادی به همراه دارد زیرا به دلیل نداشتن کابل برق قدرت مانور فوق العاده ای دارد و به راحتی در مسیرهای پر پیچ و خم و در راهروهای کم عرض حرکت می کند. اسکرابر باتری دار سطح صدای کمتری دارد و جهت استفاده در محیط های بسته و پر رفت و آمد ابزاری مناسب و ایده آل به شمار می آید.


اسکرابر دیزلی

دسته دیگری از دستگاه های اسکرابر صنعتی انواع دیزلی آن است که با استفاده از گازوئیل تغذیه می شود. دستگاه شستشوی زمین یا اسکرابر دیزلی با یک بار سوخت گیری تا چند ساعت کار می کند و مانند اسکرابر باتری دار لازم نیست ساعت ها انتظار کشید تا باتری شارژ شود. کفشوی صنعتی دیزلی هم برای شستشوی سطوح کف در محیط های بسته و هم محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرد.